התייקרות מחירי העץ בעולם

בשנת 2020 מחירי העץ המשיכו לעלות ואף הגיעו לשיא. כיצד זינוקים כאלה במחירים מתרחשים? מהם סוגי העץ הנפוצים לשימוש בייתי בדקים? כיצד מתחזקים אותם? אלה כמה הסברים שימושיים ומעניינים:

סוגי העץ הנפוצים לשימוש ביתי בדקים

ניתן לבנות דקים ממגוון רחב של חומרים וכך גם לגבי סוגי עצים. באופן מיוחד, בולטים בארץ סוגי עצים אלה:

Kebony – סוג דק מיוחד, אשר מיוצר בשילוב עץ עם חומר בשם Furfuryl alcohol. השילוב מספק לו חוזק רב, יחד עם מראה יפה וכול זאת בתהליכים ידידותיים לסביבה.

אירוקו – זה הוא עץ בצבע חום צהבהב, אשר מוגן באופן טבעי מחרקים ומלחות, תודות להרכבו המיוחד. לסוג עץ זה דרגת קושי בינונית.

במבוק מתוצרת dasso – דק במבוק הוא סוג דק חזק, עמיד בפני שינוי צורה ובעל דרישות תחזוקה מינימליות. הוא מספק מראה טבעי ומהווה עוד סוג דקים ידידותי במיוחד לסביבה.

עץ טיק – זה הוא סוג איכותי במיוחד של עץ לדקים. גוון העץ הוא זהוב חום. בעל עמידות טובה בפני לחות וחרקים.

אורן – אורן הוא סוג העץ הנפוץ ביותר עבור דקים. זה הוא עץ רך בעל מראה כפרי ומחיר יחסית נמוך ויש לו כמה סוגי משנה בולטים בארץ – אורן פיני, Douglas fir ואורן קליפורניה.

slide18

ביקוש והיצע – סיבות ההתייקרות של מחירי העץ  

מחירי העץ בעולם, רואים במשך השנים תנודות רבות. הדבר מתבטא לא רק ברמה כללית, אלא גם ברמה פרטנית יותר, של סוגי עץ מסוימים, רמות איכות שונות של כל סוג עץ, מקורות גיאוגרפים שונים לעץ (ייצור בארה"ב למשל, בשונה מייצור בארץ אירופאית מסוימת) ועוד. לשוק העץ יש מאפיינים מיוחדים משלו. זאת, בדומה לסוגי סחורה נוספים שמחיריהם משתנים תדיר, בין אם זה מוצר "וירטואלי" כמו מניה, מוצר כספי כמו מטבע חוץ או מוצר פיזי כמו זהב. ישנם מלאי עץ שמחזיקים גורמים שונים, תהליכי שינוע ממקורות הייצור ליעדי המכירה הסופיים, השפעות מזג האוויר, תמורות כלכליות שונות בעולם, משברים דוגמת הקורונה, מגמות באופני השימוש בעץ – מגוון רחב של גורמים, אשר עשויים להשפיע על המחיר בסופו של דבר.

נכון לשנת 2020 מחירי העץ זינקו בשיעור של 104%, כמעט פי ארבעה מהזינוק שרשמו מחירי הזהב. בתחילת אוגוסט של שנת 2020 המחירים שברו את השיא הקודם שעמד על 651 דולר ונקבע ב־2018, אז התעוררו קשיים בהובלת קורות העץ בגלל חורף קשה במיוחד שפקד את קנדה.

מאז ועד לפתיחתה של שנת 2021 המגמה בעלייה ומחירי העץ ממשיכים לעלות באופן חד.

נוסף לכל אלא יש לקחת בחשבון את השינויים החדים אשר התרחשו בנושא ההובלה ימית של סחורות ועליות המחירים שבהוצאות הלוגיסטיות בשינוע חומרי גלם.

עם זאת, ביקוש והיצע נשארים הגורמים העיקריים שמשפיעים על מחיר העץ.

דקים מעץ בנמל תל אביב

דקים סינתטיים

טיפים לתחזוקת העץ והדק הביתי

אלה כמה טיפים מעשיים, לתחזוקה שוטפת של הדק בבית והעץ ממנו הוא עשוי:

ניקוי ובדיקה – בכל כמה ימים, רצוי לנקות את הדק. מעבר ניקוי על דק לגינה גם יאפשר לעבור על המשטח ויזואלית באופן יסודי, בכדי לזהות פגמים. כעקרון, דקים עשויים מחומרים עמידים למדי, אשר מתמודדים היטב עם תנאי מזג האוויר השונים בארץ. עם זאת, עץ עשוי להגיב לשינויי טמפרטורה בשינוי צורה קל. כמו כן, השימוש השוטף במשטחים אלה, עשוי להתבטא בשחיקה מתמשכת של חלקם העליון, בהתרופפות המבנה של הדק, בהצטברות כתמי לכלוך ואף בנזקים קלים מסוגים שונים.

תיקונים למבנה – במסגרת תהליך זה, ייתכן כאמור שתגלו פגמים שונים בדק. בהתאם לאופי והיקף הפגם, ייתכן שתוכלו לתקן אותו בעצמכם. נזכיר, כי דק הוא מבנה פשוט יחסית, אשר אנשים רבים מתקינים אפילו לבד. בדק נעשה שימוש רב באלמנטים כמו ברגים והמבנה שלו די בסיסי, כך שגם תיקונים עשויים להתגלות כקלים. במידה וזה מסובך מדי או דורש החלפת קורות שלמות, תוכלו  להסתייע במומחים לדקים שיעשו זאת עבורכם.

נזקי חרקים – במידה ומתגלים נזקי חרקים או שיש חשש לכך, ניתן ליזום טיפול מיוחד להגנה על העץ. מוטב לעשות זאת מראש ולא לחכות שנזקים מסוג זה יתחילו ויתפשטו ללא ידיעתכם.

חידוש שנתי – יש "לחדש" את הדק באופן יזום, בתדירות של בערך פעם בשנה. לא מדובר על חידוש במובן של התקנה מחדש או החלפה, אלא חידוש במובן תחזוקתי, אשר מתבטא בשימון המשטח. ניתן גם לצבוע את הדק, אך ההמלצה היא להעדיף שימון. אופן ותדירות החידוש עשויים להיות שונים, בהתאם לסוג החומר שממנו הדק עשוי. כך גם לגבי סוגי העץ השונים. ככול שהעץ הוא מסוג רך, כך סביר שיידרשו יותר תחזוקה וחידוש. השימון דרוש בכדי לתחזק את יכולת הדק לעמוד בפני חדירת מים.

חידוש בשיוף – ישנו תהליך "חידוש" מסוג נוסף, מורכב יותר, אשר מתבטא בשיוף חלקו העליון של המשטח. השיוף מוריד מעט מהשכבה העליונה של לוחות העץ, כך שהוא מסיר בבת אחת לכלוך, כולל כזה שלא הצלחתם להסיר בדרך אחרת. כך ניתן להסיר גם צבע ופגמים שונים במשטח. העץ שנחשף בתהליך השיוף והופך להיות החלק העליון החדש, הוא כמובן עץ במראה המקורי.

slide9

עמידות למים – גם אם הדק עמיד למים, אין זאת אומרת שטוב שהוא יהיה חשוף להם כול הזמן. לכן, חשוב לשים לב לרטיבות מצטברת ולנושא ניקוז המים בסביבת הדק.

ידע חוסך עוגמת נפש – למרות עמידות הדקים, חשוב לזכור שדקים מעץ צריכים להיות מטופלים בצורה המיועדת לכך ולא אחרת. הם לא עמידים כמו מרצפות בית למשל, בפני היקף חומרים רחב שעשוי להישפך עליהם. יש חומרים שעשויים לגרום לצבע הדק לדהות, לפגוע בשכבת ההגנה העליונה שלו או להשאיר כתמים עמוקים. כך שאם אתם לא בטוחים לגבי שימוש בחומר מסוים לטיפול בדק או כיצד להסיר חומר מסוים שנשפך עליו, חשוב להתייעץ.

באדיבות אתר טוב תודה.